Internet prodaja vs. prodaja na kućnom pragu

Datum objave: 01.03.2016

U vremenu kada trgovački lanci preuzimaju primat u prodajnim kanalima hrane, postavlja se pitanje strategije plasmana roba svakog proizvođača. Svako domaćinstvo ili firma koja plasira hranu na tržište mora da odabere svoju taktiku, u zavisnosti od količine, vrste i svojstvu robe, vlastitim kapacitetima (finansije, ljudi, znanja, veštine), geografskom položaju, trendovima i drugim faktorima.

Odabir ispravne taktike podrazumeva plasman optimalne količine roba po najboljim ostvarivim cenama. U zavisnosti od gore navedenih činilaca različiti subjekti mogu imati uspeha sa različitim pristupima.

Ako izuzmemo trgovačke lance, odnosno otkupljivače koje njih snabdevaju, alternativne mogućnosti prodaje danas se svode na samostalne nastupe na sajmovima, prodaju na pijacama, na kućnom pragu, internetu i neke druge oblike plasmana.

Kako je ova tema vrlo široka ovom prilikom uporedićemo samo dve mogućnosti prodaje - internet prodaju i klasičnu prodaju na kućnom pragu. Oba modela imaju obeležje direktnog pristupa kupcu, dakle bez posrednika (otkupljivač, sajam, pijaca) što ima svoje prednosti i nedostatke.

Prednosti internet prodaje

  • Širok broj potencijalnih kupaca, tržište je ograničeno samo mogućnostima dostave.
  • Veliki broj korisnika interneta (70% Srba je na internetu, a broj je svakim danom u porastu).
  • Veliki broj sredstava komunikacije (oglasnici, pretraživači, društvene mreže, internet prodavnice, vlastite stranice).
  • Varijabilni i relativno mali troškovi marketinga uz velike mogućnosti ciljanja.
  • Mnoštvo besplatnih oblika promocije (oglasnici, društvene mreže).
  • Sloboda organizacije vremena - dovoljno je biti raspoloživ na telefon i email, a to danas zasigurno nije problem.
  • Porudžbine se mogu odraditi u bilo koje doba dana (ili noći).
  • Različiti modeli naplate proizvoda: plaćanje karticama (kreditnim i debitnim, pouzećem i po ponudi).
  • Mogućnosti kupovine vikendima, praznicima, po noći.

Nedostaci internet prodaje

  • Barijera prva kupovina - stvaranje poverenja u kvalitetu robe. Potrebno je što bolje predstaviti svoje proizvode, a ostati u okvirima realnog, kako bi kupac na kraju i dobio ono što je želeo da kupi.
  • Problem transporta (uvećanje cena i čekanje na dostavu) ; kod transakcija malih vrednosti trošak dostave često veći od vrednosti robe.
  • Trošak reklamacija - sadašnja regulativa na prodavca prebacuje rizike reklamacija roba u cilju većih prava kupaca.
  • Problem prodaje proizvoda kratkog roka trajanja i posebnih uvslova transporta - dostava može potrajati i nekoliko dana, a proizvod tokom dostave može biti izložen stresnim uslovima.

Prednosti prodaje na kućnom pragu

  • Ne zahteva velika investiranja - dovoljan je manji štand ili uređeni prostor unutar gazdinstva
  • Postojeće navike kupaca. Uhodani način prodaje određenih proizvoda u određenim krajevima (npr. paprika u okolici Leskovca, vinske rute u brojnim vinogradarskim regijama, sir i pršuta sa Zlatibora i sl.)
  • Kupac se na licu mesta može uveriti u kvalitet proizvoda.
  • Kroz lični kontakt mogućnost izgradnje prisnijeg odnosa s kupcem, mogućnosti pregovaranja

Nedostaci prodaje na kućnom pragu

  • Manji broj potencijalnih kupaca - ovaj vid prodaje omogućava plasman samo kupcima koji se fizički nalaze u blizini
  • Zahteva puno vremena i vezanost uz lokaciju - da bi se transakcija dogodila, prodavac mora biti prisutan na lokaciji

Internet alati, sadašnjost i budućnost

Oba načina prodaje nude svoje prednosti i nedostatke, u zavisnosti od ciljane grupe i o proizvodima u ponudi. Internet prodaja je ulaganje u sadašnjost i budućnost te posebno pogodna proizvodima veće vrednosti (prerađevine). Omogućava da vlasito vreme usmerimo u promociju i razvoj proizvoda, a zahteva određena tehnička znanja ili angažman usluga profesionalaca u određenim segmentima. Svi oni koji imaju prostora u povećanju vlastitih kapaciteta i želju za ostvarenje boljih cena za svoje proizvode svakako danas moraju ozbiljno razmisliti o korišćenju internet alata u svojoj prodajnoj strategiji.

print QR arrow_upward